Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Şam Havalimanı’nı yenileme ve büyütme ihalesini Türk şirketlerinin aldığını anımsatarak, “Benzer bir süreç, Halep’le ilgili de yürüyor.” dedi.
Uraloğlu, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Sınırı Temel Atma Merasimi için gittiği Iğdır’da gazetecilerin gündeme ait sorularını yanıtladı.
Zengezur Koridoru’nun bölge için epey kıymetli olduğunu vurgulayan Uraloğlu, bu yolun Orta Koridor’u da destekleyeceğini söyledi.
Uraloğlu, Orta Koridor ile birlikte demir yoluyla yapılacak ticaretin, deniz yoluna nazaran önemli vakit tasarrufu sağlayacağına işaret ederek, “Sonuçta her türlü alternatifinizin olması lazım. Bu demir yolunu yapıp bitirdiğimiz vakit belli bir mühlet içerisinde buraya yaptığımız yatırım geri dönecektir. Yalnızca nakliye olarak düşünmüyoruz, tıpkı vakitte stratejik bir yatırım olarak da düşünüyoruz.” değerlendirmesinde bulundu.
Zengezur Koridoru’nun, Türk dünyasına, Türk cumhuriyetlerine ve Uzak Doğu’ya bağlanacak en kestirme yol olacağını belirten Uraloğlu, “Zengezur Koridoru’nda 15 milyon ton yük taşıma kapasitesini ortaya koyacağız. Koridordan 30 yıllık projeksiyonda 135 milyar lira işletme geliri, 3 milyar lira kaza, 2,1 milyar lira iklim, 3,5 milyar lira vakit ve 4 milyar lira kara yolu bakım çıkarı elde edeceğiz. Böylelikle, Zengezur Koridoru’ndan 30 yıllık projeksiyonda 147,6 milyar lira kar sağlayacağımızı hesaplıyoruz.” diye konuştu.
Uraloğlu, İzmir-İstanbul Otoyolu’nun etrafında 12 organize sanayi bölgesinin kurulduğunu, bu ulaşım yolunun lojistik, endüstrileşme ve istihdam üzere birçok imkanı da beraberinde getirdiğini söz etti.
“Benzer bir süreç, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demir Yolu Çizgisi’nde da yaşanabilir mi?” formundaki soru üzerine Uraloğlu, yeni sanayi tesislerinin İstanbul’da kurdurulmaması noktasında irade ortaya konulduğunu, Anadolu’da yeni ulaşım projeleriyle nakliyenin kolaylaşmasıyla üretim tesislerinin de rahatlıkla kurulabileceğini anlattı.
“Ürdün, Suriye ve Türkiye olarak sonbaharda bir ortaya geleceğiz”
Bakan Uraloğlu, Suriye hududunda tırların yükle-boşalt yapmadan geçiş yapması için adım atıldığını belirtti.
“Anlaşma yaptık, Suriye’nin bu hususta gerekli müracaatları yapıp bizim taraftan müsaade alması gerekiyor.” diyen Uraloğlu, kelamlarını şöyle sürdürdü:
“Onları başlatmadılar şimdi. Olağan Suriye’de standart dışı ve bakımları sistemli yapılmamış birçok araç var. Biz birinci etapta standart dışı araçların, gümrükten sonraki birinci ile kadar gelmesine müsaade edeceğiz fakat standart olan araçların üçüncü ülkelere geçişlerine de müsaade ettik. Birebir biçimde bizim araçlarımız da Suriye’ye, oradan Ürdün’e geçecek. Artık bu taşımayı daha profesyonel yapabilmek için sonbaharda Ürdün, Suriye ve Türkiye olarak bakanlarla bir ortaya geleceğiz.”
Türkiye’nin birinci etapta Gaziantep’ten Halep’e kadar uzanan ve büsbütün tahrip olmuş demir yolunu ayağa kaldırmak istediğini lisana getiren Uraloğlu, bu yenileme için 120 milyon dolarlık finansmana gereksinim olduğunu ve finansmanın dünyadaki kuruluşlar tarafından sağlanması için Suriye ile ortak çalışmaların devam ettiğini belirtti.
Uraloğlu, Hicaz Demir Yolu’nun bir kısmındaki tahribatın düşük finansmana muhtaçlığının olduğunu ve buradaki tadilatın Türkiye tarafından yapılacağını kaydederek, “Şam Havalimanı’nı yenileme ve büyütme ihalesini Türk şirketleri aldı. Benzeri bir süreç, Halep’le ilgili de yürüyor. Suriye’nin altyapıdan üstyapıya her şeye muhtaçlığı var. Kaynak noktasının çözülmesi lazım.” görüşünü paylaştı.
“Projeler, sarsıntı yönetmeliğine uygun yapılıyor”
Türkiye’de kara yolları üretim ihalelerinin sarsıntı yönetmeliği doğrultusunda gerçekleştirildiğine işaret eden Uraloğlu, şu sözleri kullandı:
“Yönetmelikler, yapılacak projelerin olmazsa olmazıdır. Münasebetiyle zati projelerin sarsıntı yönetmeliğine nazaran yapılması lazım. 2020 yılında bütün ulaştırma yapılarının sarsıntı yönetmeliğinin çıkarılması misyonu, güç nakil sınırları, demir yolu, kara yolu, havalimanları, deniz limanları, bunların hepsinin yönetmeliğinin yapılması vazifesi Karayolları Genel Müdürlüğüne verildi, tek elden yürütülsün diye. Bütün ilgili kurumların da iştirakiyle bu yönetmelik yayımlandı ve hayata geçti. Yapılan her proje, bu yönetmeliğe nazaran gerçekleştiriliyor ve otomatikman zelzele hassasiyeti dikkate alınarak ihale yapılmış oluyor.”
“Ulaştırma yapıları, sarsıntıda gerekli imtihandan geçti”
Uraloğlu, yeni yapılan hiçbir imalatta bu manada bir ıstırap olmadığını vurguladı.
Eski yapıların da risk kümesine nazaran, yeni sarsıntı yönetmeliğine nazaran elden geçirilmesi gerektiğini belirten Uraloğlu, “Biz, başta İstanbul köprüleri olmak üzere otoyollardaki bu tıp yapılardaki zelzele tedbirlerinin yüzde 80-90’ını aldık. Mesela Boğaz köprülerinin hem 15 Temmuz’un hem de FSM’nin bütün askı halatlarını değiştirdik. Hasebiyle bu manada eski ve riskli olanları da bir program çerçevesinde yeniliyoruz. Mümkün bir sarsıntıya karşı ana sınırlar gözden geçirildi. Hala bilhassa İstanbul ya da Marmara Bölgesi’nde devam eden işlerimiz var. Ulaştırma yapıları, sarsıntıda gerekli imtihandan geçti.” diye konuştu.
İstanbul zelzelesinde ulaşım yollarında oluşacak yoğunluğu azaltmak için projelerin sürdüğünü vurgulayan Uraloğlu, Ankara’daki metro çalışmalarına ait de şu bilgileri paylaştı:
“Esenboğa Metrosu’nda bir proje revizyonu yapıyoruz. O bizim sorumluluğumuzda. Belediye, bunun bizim tarafımızdan yapılmasını talep etmiş, Cumhurbaşkanımız uygun görmüş, bünyemize almışız. Eski bir proje, onu gözden geçiriyoruz. Bu sene herhalde bitiririz gözden geçirmeyi. Önümüzdeki sene de ihale edebiliriz diye düşünüyorum.”
“Yollardaki sürat çalışmaları sürüyor”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, yollardaki hız sonu çalışmalarının sürdüğüne işaret etti.
Sene sonuna kadar muhakkak güzergahları tamamlayacaklarını lisana getiren Uraloğlu, “Bazı düzenlemeler yaptık. Yaya geçitlerini kapatacağımız yerlerde kapatacağız. İki vilayet ortasındaki farklılıkları trafik kurullarından alınan kimi kararlarla uygulayacağız. Birçok yerde yaya geçidi vardı. Yaya geçidinde suratı 50’ye düşürmek zorunda kalıyorsunuz yani birbirine yakın olanları kapatıyoruz, alt ve üst geçitler yapacağız oralara.” diye konuştu.
More Stories
Iğdır FK, Manisa FK Maçına Hazırlanıyor
Ardahan’da ‘ölüm dansı’ yapan sinekler ağırlaştı
Kars’ta Sulama Kanalına Düşen Çocuk Kurtarıldı