Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Sınırı temel atma merasiminde konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Zengezur Koridoru’nun hayata geçmesini sağlayacak en somut adımlarından birini attıklarını belirterek, “Bugün yalnızca Türkiye‘nin değil, tüm Güney Kafkasya’nın ve Avrasya’nın geleceğine damga vuruyoruz. Bu proje, milletlerarası barış ve refah için bir yol haritasıdır. Zengezur Koridoru, Türkiye, Azerbaycan ve Ermenistan ortasında ekonomik iş birliğini güçlendirecek, bölgesel barışı pekiştirecek. Başta ‘Orta Koridor’un paydaşı olan ülkeler olmak üzere global ticarette tüm dünya için altın bir çağ başlatacaktır” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Iğdır’da, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Çizgisi temel atma merasimine katıldı. Suveren mevkisinde düzenlenen merasime Bakan Abdulkadir Uraloğlu ile AK Parti Iğdır Milletvekili Cantürk Alagöz, AK Parti Kars Milletvekili Adem Çalkın, 54’üncü devir Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Ahmet Arslan, Iğdır Valisi Ercan Turan, Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Yalçın Eyigün, kurum müdürleri ve vatandaşlar katıldı. Merasimde konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Zengezur Koridoru’nun kapısını sonuna kadar açıp, Güney Kafkasya’da barış ve refah dolu yeni bir periyot başlatacaklarını söyledi. Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Sınırı’nın imal çalışmalarını başlatmanın heyecan ve memnunluğunu yaşadıklarını kaydeden Bakan Uraloğlu, Türkiye‘nin hem coğrafik hem de kültürel olarak kıtaların, medeniyetlerin, Tarihi İpek ve Baharat Yolları üzere kadim ulaşım koridorlarının kesişme noktasında olduğunu söyledi. Ülkenin Asya ve Avrupa ortasındaki doğu-batı koridorunda doğal bir köprü olduğu üzere Kafkas ülkeleri ve Orta Asya’dan Afrika’ya uzanan koridorun da tam ortasında bulunduğunu belirterek şöyle konuştu:
“Özellikle dünyadaki son siyasi gelişmeler de ülkemizin kilit noktasını teşkil ettiği ‘Orta Koridor’un stratejik kıymetini bir defa daha ortaya koymuştur. Bu noktada, Orta Koridor’un geliştirilmesi kapsamında, Marmaray, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim, Osmangazi ve 1915 Çanakkale Köprüleri üzere mega projeleri hayata geçirdik ve yeni proaktif projelerimize de devam ediyoruz. Bugün, yalnızca bir demir yolu sınırının temelini atmıyoruz; Türkiye, Azerbaycan ve Ermenistan’ı birleştiren bir köprünün, Çin’den Avrupa’ya uzanan Asya ile Avrupa ortasındaki sosyoekonomik münasebetleri daha da pekiştirecek çelikten bir milletlerarası bağın üretimine başlıyoruz. Bildiğiniz üzere ulaşım, medeniyetlerin buluşma noktası, milletlerin birleşme köprüsü ve iktisatların can damarıdır. Kalkınma, birlik ve kültür seyahatinin anahtarıdır. Demir yolları da bu seyahatin güçlü, çevreci ve ekonomik rotalarından biridir. Bu sahiden hareketle Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın liderliğinde, 2002 yılından bu yana demir yollarımızı bir devlet siyaseti olarak ele aldık ve öncelikli kesimlerden biri olarak belirledik. Demir yolu çizgilerimizin limanlara, organize sanayi bölgelerine, lojistik merkezlere temasını sağlayarak demir yollarımızı kombine nakliyeciliğe uygun yeni bir anlayışla ele aldık. Projelerimizle yalnızca doğu-batı çizgisinde değil, kuzey-güney kıyılarımız ortasında da demir yolu ulaşımını iktisada katkı sağlar hale getirmeyi planladık. Mevcut çizgilerimizin modernizasyonuna devam ediyoruz. Son 23 yılda demir yollarımıza yaklaşık 64 milyar dolar yatırım gerçekleştirdik. 2002 yılında yaklaşık 11 bin kilometre olan demir yolu uzunluğumuza, 2025 yılı prestijiyle, 2 bin 251 kilometresi YHT ve süratli tren çizgisi olmak üzere yaklaşık 3 bin kilometre ekledik. Demir yolu ağı uzunluğumuzu 13 bin 919 kilometreye yükselttik. Marmaray ve Bakü-Tiflis-Kars Demiryolları Sınırı üzere vizyon projelerle, Türkiye‘yi Asya’dan Avrupa’ya uzanan Demir İpek Yolu’nun merkezi yaptık. Hayata geçirdiğimiz bu iki proaktif projeyle demir yolu nakliyatı alanında ülkemizin doğu-batı istikametli milletlerarası yük hareketlerinde üstlendiği kritik rol ülkemizin lojistik gücüne güç kattı.”
‘GELECEĞE DAMGA VURUYORUZ’
Bakan Uraloğlu, “Bugün burada, Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu demir yolu çizgisi ile Zengezur Koridoru’nun hayata geçmesini sağlayacak en somut birinci adımlarından birini atarak, yalnızca Türkiye‘nin değil, tüm Güney Kafkasya’nın ve Avrasya’nın geleceğine damga vuruyoruz. Bu proje, memleketler arası barış ve refah için bir yol haritasıdır. Zengezur Koridoru, Türkiye, Azerbaycan ve Ermenistan ortasında ekonomik iş birliğini güçlendirecek, bölgesel barışı pekiştirecek. Başta Orta Koridor’un paydaşı olan ülkeler olmak üzere global ticarette tüm dünya için altın bir çağ başlatacaktır. Güney Kafkasya’da ekonomik iş birliğini artıracak, hudutların açılmasını ve diplomatik alakaların olağanlaşmasını hızlandıracaktır” diye konuştu.
YILDA 5,5 MİLYON YOLCU VE 15 MİLYON TON YÜK TAŞIMA KAPASİTESİNE SAHİP OLACAK
Zengezur Koridoru ile ilgili bilgiler veren Bakan Uralğlu, “224 kilometre uzunluğundaki Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Çizgimizi, çift çizgili, elektrikli ve sinyalli olarak inşa edeceğiz. Yılda 5,5 milyon yolcu ve 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak bu sınırımız; 5 tünel, 19 aç-kapa tünel, 3 viyadük, 10 köprü, 144 alt geçit, 27 üst geçit ve 480 menfez ile bir mühendislik olağanüstüsü olacaktır. Zengezur Koridoru’nun Orta Asya, Hazar Bölgesi, Azerbaycan ve Ermenistan’ı Türkiye‘ye bağlayan sosyoekonomik, jeopolitik ve jeostratejik özelliklere sahip olması ve koridorun, Azerbaycan, Türkiye ve Ermenistan ortasındaki demir yolu ağını genişletmesi bölgesel ve global ticarete de olumlu yansıyacaktır. Koridorun, Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti, Ermenistan ve Azerbaycan’daki kısımlarının de inşa edilmesiyle Zengezur Koridoru’nun hayata geçmesi, Çin’den İngiltere’ye uzanan memleketler arası ticaret sınırını daha verimli hale getirecektir. Trans-Hazar Ulaşım Güzergahı ve Memleketler arası Kuzey-Güney Ulaşım Koridoru üzere global ağları da destekleyerek Avrasya’nın tedarik sınırlarının güçlenmesini sağlayacaktır. Hazar ile Akdeniz havzalarını birleştirerek Türkiye’nin Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerindeki üretim kapasitesine, ihracatına, ulaşım altyapısının gelişimine büyük katkı sağlayacağı üzere, Akdeniz bölgesinin turizm kapasitesinin gelişimine de dayanak verecektir” dedi.
‘PROJE, TÜRKİYE’NİN BÖLGESEL BARIŞA OLAN KATKISINI GÖZLER ÖNÜNE SERİYOR’
Türkiye’nin, projeyle bölgesel ve global aktörlerle iş birliğini güçlendireceğini belirten Bakan Uraloğlu, “Jeopolitik ve jeoekonomik kıymetini de bir defa daha kanıtlıyor. Bu proje, Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğindeki Türkiye’nin orta buluculuk vizyonunu ve bölgesel barışa olan katkısını bir defa daha gözler önüne seriyor. Bölgedeki jeostratejik bir inanç adası olan ülkemiz, bu projeyle yalnızca kendi çıkarlarını değil, tüm bölge ülkelerinin refahını ve global ticaretin geleceğini düşünen bir vizyon ortaya koyuyor. Projeyle, Kars’ın tarihi ve stratejik kıymetini bir sefer daha ön plana çıkarıyoruz. Kars, bu çizginin çelikten kapısı olacak. Iğdır’ın tarım ve sanayi potansiyeli global pazarlara açılacak. Aralık ve Dilucu, Zengezur Koridoru’nun memleketler arası ticaret ağındaki kilit noktaları haline gelecek. Bu çeşit yeni projeleri hayata geçirirken bir yandan da Halkalı-Kapıkule, Ankara-İzmir, Karaman-Ulukışla, Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli, Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep, Yerköy-Kayseri Süratli Tren Çizgileri üzere kıymetli demir yolu projelerinin üretimlerine devam ediyoruz. Demir yolu ağımızı 2028’de 17 bin 500 kilometreye, 2053’te ise 28 bin 600 kilometreye çıkararak demir yolunda yük nakliyeciliği hissesini yüzde 5’ten yüzde 22’ye yükseltmeyi hedefliyoruz. Türkiye’nin lojistik gücünü arttıracak, rekabetçiliğimizi ve verimliliğimizi yükseltecek altyapı projelerini hayata geçirmeyi kararlılıkla sürdürüyoruz. Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Çizgisi, bir demir yolundan çok daha fazlasıdır. Bu çizgi, milletlerarası arenada ses getirecek, Türkiye’nin jeostratejik liderliğini perçinleyecek; birliğin, refahın ve barışın yoludur. Türkiye’nin ihracat amaçlarına güç katacak, gençlerimizin ufkunu genişletecek, endüstrici ve esnafımızın yüzünü güldürecektir. Bu kanılarla çalışanından mühendisine, herkesin alın teriyle yükselecek bu yapıtın, bölgemiz, milletimiz ve tüm dünya için güzel olmasını temenni ediyorum” diye konuştu.
Konuşmaların akabinde Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Sınırı’nın temeli atıldı.
Haber: Gülay KUYUCU-Orhan AŞAN-Suat Deniz/IĞDIR,
More Stories
Ardahan’da Mayıs Sineklerinin ‘Ölüm Dansı’
Bakan Uraloğlu Iğdır’da Valiliği ve AK Parti Vilayet Başkanlığını Ziyaret Etti
Kars’ta İranlı kuryenin makatından 203 gram uyuşturucu çıktı